Beleid
Ons pedagogisch beleid is gebaseerd op de volgende 3 elementen:
Gezonde leefstijl
Bij Kinderopvang ‘t Kroontje vinden we het belangrijk dat zowel de kinderen als onze pedagogisch medewerkers fysiek en mentaal in balans zijn. We bieden voldoende beweegaanbod (inclusief Guppiesport), zowel binnen als buiten. Onze deskundige sportcoach vormt daarin een spil en aanjager. Actieve en rustige activiteiten en begeleid en vrij spel wisselen elkaar af in het dagritme. Structuur biedt kinderen veiligheid, maar (verantwoord) risicovol spel hoort er ook bij. Onze pedagogisch medewerkers doen actief mee, maar kunnen ook onthaasten en vertragen. We halen elke dag een frisse neus, de natuur doet ons goed. We hanteren een gezond voedingsbeleid. Daarbij doen we ook ervaring op uit onze eigen moestuin. Want alles wat je aandacht geeft groeit….
Hoofd, hart en handen in harmonie
We willen dat kinderen de wereld ervaren en (be)leven
Met hun hoofd:
De cognitieve ontwikkeling is belangrijk. Met de VVE methode Uk & Puk bieden we een stevige basis om kinderen goed voor te bereiden op de basisschool. Van 0 tot 6 jaar is immers de belangrijkste periode voor de verdere loopbaan. Gecertificeerde medewerkers zorgen ervoor dat alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden, dit doen we uiteraard spelenderwijs aan de hand van herkenbare thema’s in de belevingswereld van de kinderen. We kijken wat hen bezig houdt en geven de ruimte en materialen om te ontdekken. Met ons observatiesysteem worden mogelijke achterstanden tijdig gesignaleerd. Hierdoor kan daar extra aandacht aan besteed worden.
Met hun hart:
Kinderen ontwikkelen zich met liefdevolle en oprechte aandacht en als ze zich geaccepteerd voelen.
We genieten met hen van de natuur, van samen zingen en dansen, samen spelen, (leren) delen, lachen, gezelschapsspelletjes doen, knuffelen, stoeien en we leren elkaar begrijpen. Er ontstaan mooie vriendschappen bij Kinderopvang ’t Kroontje. Er is genoeg ruimte voor vrije expressie.
Met hun handen:
“Als ik iets hoor dan vergeet ik het weer, als ik iets zie dan herinner ik het me later, als ik iets doe dan leer ik het te begrijpen”. Kinderen ervaren en leren bij ons door te doen. Daarom gaan wij vaak naar buiten, ontdekken we, voelen we en beleven we alles om ons heen.
Dat doen we al met alle zintuigen in de dagopvang en op de bso stimuleren we de talentontwikkeling.
We doen het SAMEN!
Ieder kind, elke ouder en elke medewerker is uniek, met verschillende achtergronden en talenten. Wel zijn we gelijkwaardig en hebben respect voor elkaar. We omarmen diversiteit en zoeken naar ieders “vuurtje”. We delen bij ‘t Kroontje de passie voor kinderen en het team vult elkaar aan. We bewegen daarom letterlijk en figuurlijk mee, ook in de samenwerking met onderwijs en zorg. Daarmee zoeken we de verbinding in het belang van het kind. Dit varieert van warme overdracht naar de basisschool, tot echte kindcentrum ontwikkelingen. We streven naar inclusiviteit maar zijn ons daarbij ook bewust van onze grenzen en het inschakelen van meer specialistische zorg.
Hoe we deze uitgangspunten handen en voeten geven en organiseren bij Kinderopvang ‘t Kroontje is te lezen in ons pedagogisch beleidsplan. Voor een aantal onderwerpen is ook een specifiek beleidsplan beschikbaar, zoals gezondheid & veiligheid, voedingsbeleid, sportbeleid, traktatiebeleid etc. Deze zijn te vinden onder downloads. Daarnaast werken we volgens protocollen. We voldoen hiermee aan alle wet- en regelgeving en worden jaarlijks geïnspecteerd door de GGD. Die bevindingen zijn te vinden op het Landelijk Register Kinderopvang.
Mocht u vragen hierover hebben, neem gerust contact met ons op.